Zaznacz stronę

Właśnie zaczęło się ogólnopolskie szaleństwo pod nazwą zdalne nauczanie. Systemy zawodzą, sprzęt jest jaki jest a nauczyciel musi sobie poradzić. Co zrobić aby zrealizować podstawę programową i nie zwariować? Oto krótki prezewodnik dla nauczyciela.

Niestety na początek czeka Cię trochę więcej pracy, ale spokojnie, to co zrobisz teraz zaprocentuje za chwilę i będzie lepiej. Teraz musisz usiąść i zobaczyć co chcesz zrealizować w najbliższym czasie (tydzień, dwa tygodnie, trzy tygodnie). Pracę trzeba będzie wykonać  dla każdego nauczanego przedmiotu i klasy 🙁 .

Weź kartkę lub skorzystaj z edytora tekstu (wybór należy do ciebie) i wypisz tematy do zrealizowania.  Do każdego tematu wypisz cele. Co uczeń ma umieć, wiedzieć, znać (tę część zrób bardzo dokładnie, bo na niej będą bazowali Twoi uczniowie).  Napisz w jaki sposób uczeń może sam sprawdzić czy zrealizował cel czy nie.  Teraz wypisz wszystkie możliwe materiały z jakich może skorzystać uczeń (podręcznik, zbiór zadań, link do filmu na youtube, epodręcznik, strona www,…) Wskaż te które uważasz za najlepsze, najważniejsze. Teraz rozpisz w punktach plan lekcji, co po kolei uczeń powinien zrobić aby opanować zalecany przez Ciebie materiał. Na koniec zamieść pytania kontrolne (jakie pytanie zadałbyś/zadałabyś na koniec lekcji aby sprawdzić czy uczniowie zrozumieli temat). Zastanów się kiedy i w jakiej formie chcesz sprawdzić opanowanie materiału (notatka, odpowiedz przesłana na maila, test online, prezentacja, lapbook…).

Kiedy masz już wszystko przygotowane nadszedł czas aby napisać list do swoich uczniów. Używajcie sformułowań takich jak zawsze na lekcji. Jeśli ktoś wita się zwykle z klasą mówiąc „dzień dobry moje słoneczka” tak też powinien zwrócić się do nich w liście. Nie ma potrzeby zmiany swoich przyzwyczajeń 😉 . W liście powinny się znaleźć słowa zachęty do pracy, wszystko to co wypisaliście wcześniej tak by uczeń idąc krok po kroku zaczynając od tematu lekcji poprzez informację gdzie zmiesza i plan lekcji z proponowanymi materiałami, dotarł do pytań kontrolnych. Teraz ma możliwość zrobienia zadanej pracy i ewentualnie odesłanie jej Wam.

W tym momencie skończy się praca z całą klasą jeśli np. nie wszyscy mają stały dostęp do komputera. To co zrobiliście do tej pory to materiał do nauczania asynchronicznego. Czyli nie wszyscy robią to samo w jednym czasie. Każdy korzysta z materiałów wtedy gdy może.

Jeśli macie szczęście i wasi uczniowie mają komputery oraz dostęp do internetu i mogą się z wami spotkać online to czas na kolejny krok. Pamiętajcie, że niektórzy uczniowie będą się łączyli za pomocą telefonów, inni za pomocą komputerów. Jeśli zaplanujecie pokazanie czegoś uwzględnijcie to w swoich planach, aby nie okazało się, że na telefonie nie widać ważnych szczegółów. Starajcie się wybierać platformę do spotkań taką jak inni nauczyciele w szkole, aby uczeń nie musiał co chwila przelogowywać się z jednej na drugą. Dobrze jeśli możecie zaplanować dwa spotkania jedno przed południem a drugie po południu, tak by w sytuacji gdy do jednego komputera czeka rodzeństwo uczeń mógł wybrać dogodniejszy dla siebie termin.

Spotkanie online poświęć na zmotywowanie uczniów do pracy, docenienie ich wysiłku oraz wyjaśnienie tego co sprawia im trudność. To czas na to aby uczeń mógł zadać te pytania, które  padły by podczas  normalnej lekcji. Dobrze by było jeśli na tym spotkaniu Ty nie będziesz odpytywać uczniów. Chodzi o to aby skorzystali z wyjaśnień i pomocy. Jeśli chcesz zorganizować sesję i odpytać uczniów może warto umówić się z nimi w innym dogodnym dla was terminie. Taką sesję można nawet nagrać, jeśli potrzebujesz dowodu na to że pracujesz z uczniem i sprawdzasz jego wiedzę (pamiętaj poinformować o takim fakcie ucznia i rodzica).

Jeśli chcesz zrobić sprawdzian możesz skorzystać z jednej z platform z testami, formularzy googla. Ja osobiście wysłała bym zadania do uczniów mailem. Można każdemu dać trochę inne przykłady lub tak dobrać zadania aby uwzględnić konieczność korzystania z innych źródeł. Nie będziemy mieli pewności, że uczeń nie korzysta z pomocy i trzeba się z tym pogodzić. 

Pokażę Wam teraz jak może wyglądać taki materiał przygotowany dla klasy I LO. Dotyczy matematyki. Uczniowie korzystają z podręcznika „Matematyka. Podręcznik dla liceów i techników” Zakres rozszerzony. Autorstwa M. Kurczab, E.Kurczab, E. Świda z wydawnictwa Pazdro.

Witam Was moi drodzy,

ponieważ nie możemy się spotkać osobiście postaram się abyście samodzielnie, ale z moją pomocą, dowiedzieli się jak rozwiązywać układy równań liniowych z dwoma niewiadomymi.

W najbliższym czasie dowiecie się jak wygląda równanie liniowe z dwiema niewiadomymi oraz jak je rozwiązać. Nauczycie się również kilku sposobów rozwiązywania układów równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi. Na koniec dowiecie się jak wykorzystać układy równań do rozwiązywania zadań .  Nasza praca zostanie podzielona na kilka etapów. Po każdym z nich poproszę was o rozwiązanie zadania i przesłanie tego rozwiązania do mnie. Proszę również abyście robili notatki. Przepiszcie do zeszytu temat lekcji. Zapiszcie podane niżej punkty i uzupełnijcie je o swoje notatki. Na zakończenie tego działu przewidziana jest praca na ocenę. Każdy z was dostanie do rozwiązania swój zestaw 4 zadania, do których odpowiedzi  prześlecie do mnie.

Temat: Równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi.

Na koniec tego tematu będziesz:

– znać pojęcie równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi  

– potrafić sprawdzić czy dana para liczb spełnia równanie

– sporządzić wykres równania

– podać rozwiązanie równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi.

Przechodzimy zatem do lekcji, dacie sobie radę, wierzę w was.

  1. Co to jest równanie pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi.

(znajdź w podręczniku definicję, przepisz ją do zeszytu – podręcznik str. 235)

  • Czy potrafisz wskazać, które równanie jest równaniem pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi?  Zadanie 5.1 ze zbioru zadań strona 153.

Jeśli będziesz mieć problem możesz zobaczyć filmy na youtube, znajdziesz tam rozwiązania i wytłumaczenie:

https://www.youtube.com/watch?v=uHNq5Rc0VqY&list=PLmk2WuTp2Atc0c6lpxhD1nqsh7TGtbtLt&index=1

https://www.youtube.com/watch?v=XCPzgfIcr_8&list=PLmk2WuTp2Atc0c6lpxhD1nqsh7TGtbtLt&index=2

https://www.youtube.com/watch?v=qwDXK2C-SLw&list=PLmk2WuTp2Atc0c6lpxhD1nqsh7TGtbtLt&index=3

https://www.youtube.com/watch?v=DvcL_td7fa4&list=PLmk2WuTp2Atc0c6lpxhD1nqsh7TGtbtLt&index=4

https://www.youtube.com/watch?v=Fyn4N9A7tc4&list=PLmk2WuTp2Atc0c6lpxhD1nqsh7TGtbtLt&index=5

https://www.youtube.com/watch?v=HYY_lm4a0Yg&list=PLmk2WuTp2Atc0c6lpxhD1nqsh7TGtbtLt&index=6

  • Co jest rozwiązaniem równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi?

(udziel odpowiedzi na powyższe pytanie, korzystając z informacji w podręczniku – str.235)

(zapisz definicję). Następnie rozwiąż zadania 3, 4 i 5 ze strony 237 – 238. (w razie trudności skorzystaj z pomocy zawartej w filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=Km6t5z5HD9E&list=PLmk2WuTp2Atc0c6lpxhD1nqsh7TGtbtLt&index=19  )

Jeśli poprzednie punkty nie sprawią ci problemu możesz spróbować rozwiązać pozostałe zadania z tego rozdziału.

Zadanie sprawdzające.

Podaj przykład równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi x i y (gdzie x i y są liczbami rzeczywistymi), którego rozwiązania można opisać jako pary liczb mających postać:

  1. (x, 5x – 7)
  2. (9, y)
  3. x, -2)
  4. (4y-1, y)

Na wasze rozwiązania zadania sprawdzającego czekam do piątku do godziny 22.00. Proszę abyście przesłali je do mnie za pośrednictwem poczty w Office 365.

Jeżeli będziesz mieć problemy w pierwszej kolejności spróbuj poszukać informacji jeszcze raz w podręczniku. Jeśli to nie pomoże zapytaj kolegi lub poszukaj informacji w internecie (np. Pi-stacja https://www.youtube.com/watch?v=BFOgh_xAge0 ). Jeśli i to nie pomoże napisz do mnie. W środę o godzinie 9.00 – wtedy gdy mamy w planie  matematykę, oraz o godzinie 15.00 (jeśli nie możecie połączyć się wcześniej) spotkamy się na platformie Team Office 365. Wybierzcie sobie jeden z terminów i mam nadzieję do zobaczenia. Przygotujcie sobie pytania abym mogła wyjaśnić wam to czego nie rozumiecie.

Jeśli nie będzie pytań podczas spotkania będziemy rozwiązywali zadania ze zbioru zadań. Będzie to również okazja do zdobycia punktów za aktywność.

Kolejnego listu oczekujcie w czwartek. Zajmiemy się wówczas graficznym sposobem rozwiązywania równań.

Trzymam za was kciuki i do zobaczenie w środę.

Jak widać na pierwszy temat realizowany w formie zdalnej, przeznaczam więcej czasu niż zrobiła bym to w realu. Wiąże się to z tym, że uczniowie muszą nauczyć się nowej formy pracy. Muszą przywyknąć do korzystania z podręcznika, pomocy kolegów oraz szukania samodzielnie informacji w internecie. Gdy przekonam się, że wszyscy wiedzą co mają robić i jak pracować będziemy mogli realizować tematy zgodnie z wcześniej założonym harmonogramem.

I na koniec pamiętajcie o radach z poprzedniego wpisu https://szadowiak.pl/nauczyciel-w-czasach-zarazy-czyli-nauczanie-zdalne-w-kilku-krokach/