Zaznacz stronę

Tradycyjne notatki

Każdy chyba pamięta ze szkoły podstawowej jak nauczycielka chwaliła uczniów za posiadanie “ładnego” zeszytu. Czyli takiego gdzie wszystko było zapisane w równych linijkach. Temat był podkreślony. Notatka wykonana perfekcyjnie, czyli równo i czytelnie. Czasami zdarzały się fragmenty z punktami. Najczęściej pod tematem, żeby uczeń wiedział o czym będzie mowa na lekcji. Później jeszcze raz punkty, tym razem w formie odnośników i tekst. Najlepiej dużo tekstu. Ładny zeszyt był czysty, bez skreśleń, równy, nudny, zawierający tradycyjne notatki i u wielu uczniów podobny.

W liceum miałam nauczycielkę, która dyktowała nam dokładnie co ma się znaleźć w zeszycie. Wyglądało to mniej więcej tak:

– Na zewnętrznym marginesie zapisujemy dzisiejszą datę.

– Dwie kratki niżej, zapisujemy kolejny numer lekcji.

– Czerwonym długopisem (tak, to był jedyny przedmiot gdzie my używaliśmy czerwonego długopisu) zapisujemy temat lekcji. Dzisiejszy temat brzmi ….

– Niebieskim długopisem, dwie kratki niżej zapisujemy w punktach. Punkt pierwszy ….., Jedną kratkę niżej punkt drugi ……..

– Na czerwono, w ramce zapisujemy definicję …..

– Niebieskim długopisem, dwie kratki niżej zapisujemy treść zadania …

– Na środku, kratkę niżej piszemy Rozwiązanie.

Tu następowało rozwiązanie zadania i pod nim odpowiedź.

Wydawać by się mogło, że to niemożliwe. A jednak tak wyglądały lekcje pewnego przedmiotu ścisłego w moim liceum. Jak można się łatwo domyśleć, nasze zeszyty różniły się tylko okładkami. Treść, co do linijki była taka sama. Po latach jedyne co pamiętam to fakt, że zeszyty były identyczne, ale nic z tego przedmiotu, mimo, że sam przedmiot jest ciekawy.

To był skrajny przypadek, najczęściej nauczyciele nie wymagają takiej dokładności w notatkach swoich uczniów. Niemniej chcą aby były czytelne, poukładane i żeby zawierały dużo treści. Cóż, takie notatki po prostu łatwo się sprawdza. Nauczyciel od razu może zauważyć czy w zeszycie znajduje się wszystko o czym mówił. Osoba, której nie było na lekcji może w łatwy sposób przepisać notatkę i zorientować się o czym była mowa.

Niestety taka forma jest kompletnie nieatrakcyjna dla naszego mózgu. Nudzi go. Usypia. Nie pobudza wyobraźni i nie uruchamia skojarzeń.

Kreatywne notatki.

Jak w takim razie notować, aby uzyskiwać najlepsze efekty?

Po pierwsze: WŁASNE NOTATKI.

To znaczy, że oczywiście możesz skserować notatki od koleżanki czy kolegi, ale mimo iż będą one naprawdę dobre, dla ciebie będą co najwyżej poprawne. Dlaczego tak jest? Ponieważ tworząc swoje notatki zawierasz w nich swoje doświadczenia i swoje skojarzenia.

Zróbmy mały test. Z czym kojarzy ci się poniższy rysunek?

Pomyśl chwilę.

Wypisz swoje skojarzenia.

A potem porównaj z podanymi na końcu strony.

Najpierw wypisz swoje skojarzenia a potem porównaj z podanymi.

Pamiętaj podane niżej skojarzenia nie wyczerpują tematu. Inne osoby mogą podać jeszcze inne powiązania.

Sieć pajęcza

Myślę, że Twoje skojarzenia i te podane na dole strony mimo wszystko różnią się. Tak samo jest z cudzymi notatkami. Niby piszemy o tym samym, ale jednak nasze doświadczenia rzutują na to jak odbieramy świat. Przy tworzeniu notatek przyjaznych dla naszego mózgu jest to szczególnie ważne, bo nasz mózg to właśnie nasze doświadczenia, skojarzenia, nasza pamięć.

Po drugie: PODWÓJNE KODOWANIE –> OBRAZ i SŁOWO

Tworząc swoje notatki łącz słowa i obrazy. Zaznaczaj połączenia. Wskazuj wnioski. Wprowadzaj symbole/ikony dla oznaczenia powtarzających się elementów. Na przykład:

pomysł, idea, definicja, wyszukać

bibliografia, do przeczytania, zapamiętać

 

napisać, przygotować sprawozdanie/raport, porównać

Po trzecie: TWÓJ WŁASNY STYL.
To co jest dobre dla jednej osoby, nie zawsze będzie dobre dla innej. Wypracuj swój własny styl notatek, który będzie kompilacją tekstu, obrazu, twoich skojarzeń i umiejętności.

Zapoznaj się ze sposobami kreatywnego notowania, poćwicz, wypróbuj i wybierz to co się u Ciebie sprawdza. Poniżej znajdziesz kilka propozycji. Opisy będą uzupełnione wkrótce.

 

Mapy myśli.

Mapy koncepcyjne.

Sketchnotki – notatki rysunkowe, rysnotki.

Metoda Cornella

Fiszki.

Kodowanie kolorem.

 

Skojarzenia do rysunku.

ohyda, paskuda, strach, staroć, dawno nie odwiedzane miejsce, tajemnica, siła i delikatność, cierpliwość, obleśny robak, zemsta.